گوش دادن موثر در کلاس درس
- راحت بنشینید.
به هنگام تدریس یا یادگیری و یا گوش دادن سخنرانی از نظر جسمانی آمادگی داشته و روی صندلی خود راحت بنشینید.
- آمادگی ذهنی داشته باشید.
یعنی از قبل، مقداری اطلاعات راجع به درس یا مطلب مورد نظر داشته باشید تا اینکه حدس بزنید چه چیزهایی را می خواهید بشنوید. این آمادگی را با مطالعه اجمالی(پيش خواني) در حدود 20 دقیقه می توانید به دست آورید.
- قبول مسئولیت برای فهمیدن.
شرط موفقیت در گوش دادن، به حس مسئولیت گوش دهنده، برای فهمیدن بستگی دارد. مثلاً فکر کنید بعد از معلم، شما باید تدریس کنید.
- گوش دادن به قصد فهمیدن، به جای تکذیب کردن.
گوش دادن همراه با انتقاد خوب است، اما نه با عناد و تکذیب.
- سریع الانتقال بودن فکر.
تمرکز فکر در سرتاسر تدریس و سخنرانی الزامی است. معولاً شنونده، خیلی سریعتر از گوینده(معلم)، فکر کرده و از لحاظ فکری همیشه جلوتر از اوست و همین اختلاف سرعت باعث می شود که شنونده به مطالب دیگری فکر کرده و از مطالب معلم یا سخنران جا بماند. بنابراین باید زمان اضافی را صرف مرور و تفسیر بیانات معلم کرد.
- گوش دادن به ایده اصلی.
ممکن است هنگام گوش دادن، به جزئیات بیشتر فکر کرده و مطالب اصلی را از دست بدهید. باید توجه کرد که مطالب جزئی ممکن است جالب توجه باشد ولی معلم آنها را برای تاکید مطالب اصلی می گوید، لذا باید بتوان نکات اصلی را از فرعی جدا کرد.
- یادداشت برداری.
حتی الامکان در کلاس، یا محل سخنرانی کاغذ و قلم داشته و هنگام تدریس، مطالب اصلی را بنویسید و مطالب جزئی را طوری یادداشت کنید که به روشن شدن مطالب اصلی کمک کند.
- نزدیکتر به سخنران بنشینید.
تا برای شنیدن، دیدن و درک کردن دشواری کمتری داشته باشید.
- آنچه را که می شنوید ارزشیابی کنید
یعنی درباره آنچه که منظور گوینده است و ارتباط آن با آنچه که در این باره می دانید، بیندیشید.
- حواس خود را متمرکز کنید
تنها به آنچه معلم می گوید باید توجه کرد به لحن و صدای معلم، حرکات و اشارات معمولی و بدون هدف او نباید توجه کرد. اما به حرکات هدفدار وی (زبان بدن) توجه کنید.
- بپرسید
هرآنچه را که نمی دانید یا متوجه نشدید، بپرسید. نپرسیدن یعنی، یک عمر بار خواری ندانستن را به دوش کشیدن.
- احساسات خود را کنترل کنید
یعنی اگر از سخنران هم خوشتان نمی آید، به حرفهایش گوش کنید.
با ما در کانال تلگرام مهرآفرین همراه باشید
Telegram.me/mehrafarincc
ریحانه رامشگر
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی