اولاش:
- تستزنی آموزشی (تفهیم، شروع یادگیری)
وسطاش:
- تستزنی تثبیت (مهارت در تستزنی)
آخراش:
- تستزنی تسلط (زماندار، سرعتی)
هر داوطلبی جهت آماده شدن نهایی و حرفهای برای کنکور، ناگزیر به حل تست و کسب مهارت در آن است. در این مقاله سعی بر این است که زوایای مختلف تستزنی از ابعاد گوناگون بررسی شود تا در کنار تحلیل صحیح آزمونها، توانایی ارائهی راهحلهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی را نیز کسب کنید.
مرحلهی 1) تستزنی آموزشی
برای اجرای صحیح این مرحله، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- بدون درصد و زمان:
در این مرحله به هیچ وجه به دنبال گرفتن درصد و زمان نباشید؛ زیرا هدف، یادگیری مفاهیم درسی است و نباید با ایجاد محدودیت زمانی و استرس درصدهای کسبشده روند شروع یادگیری اولیه را مختل یا کند کنید.
- رعایت پیشنیازها:
بهتر است تا حد امکان بعد از مطالعهی کامل کتاب درسی (حل و بررسی دقیق مثالها و تمرینات تشریحی)، جزوهی دبیر یا کتابهای آموزشی و رعایت پیشنیازها (به طور مثال شما برای ریاضی بدون خواندن حد اجازه مطالعه مشتق را ندارید ...) به سراغ اولین مرحلهی تستزنی بروید.
- حل و بررسی تک تک تستها:
ابتدا تستها را به صورت یکی یکی (نه یکجا) حل کنید و بلافاصله با کمک کتاب، جزوه و پاسخنامهی تشریحی، همهی ابعاد سؤال تستی را تحلیل و بررسی کنید و سپس به سراغ تست بعدی بروید و در ضمن، در صورت عدم توان حل کردن یک تست، ابتدا سعی کنید که از کتاب و جزوه کمک بگیرید و اگر باز هم نتوانستید، با نگاه کردن مرحله به مرحلهی پاسخنامهی تشریحی، تا حد ممکن خودتان سؤال را حل کنید تا باعث افزایش اعتمادبهنفس و درگیر شدن هر چه بیشتر ذهنتان با مفاهیم طرحشده در تست و کتاب درسی شوید.
دقت کنید، موضوع فوق سبب خواهد شد که شما از تجربهی بهدستآمده (روشهای حل مسئلهی هر تست) برای حل و بحث سایر تستها هم استفاده کنید. از طرفی، مجبور شوید دو بار برای هر تست وقت صرف کنید؛ یک بار هنگام حل کردن و یک بار دیگر هم هنگام تحلیل آن در پایان تستزنی چندتایی که شما را ملزم به خواندن مجدد صورت تستها خواهد کرد (بهخصوص در این مرحله که هنوز به مفاهیم درسی مبحث مورد نظر، آشنایی و تسلط کافی ندارید).
- حل تستهای الگویی:
در این مرحله، اولویت تستزنی با نمونهتستهایی است که شامل مفاهیم اصلی درس هستند؛ بنابراین بهتر است از کتابهای تستی و جزواتی استفاده کنید که این گونه الگوهای تستی خاص را مشخص کرده باشند تا شما با صرف کمترین زمان ممکن، مفاهیم اصلی و اولیهی مبحث مورد نظرتان را بررسی کنید. در صورت عدم دسترسی به چنین مجموعهی تستی، میتوانید با زدن مضربی، موضوع فوق را پوشش دهید (به طور مثال: از یک جزوهی 100 تستی با زدن شمارهی تستهای با مضرب 4 میتوانید 25 تست را انتخاب کنید: تستهای شمارهی 4،8،12،20،16،....)
نیازی نیست که مرحلهی اول تستزنی را برای درسهای عمومی یا مباحث اختصاصی که در آن تسلط بیشتری دارید، پیاده کنید.
اولین مرحلهی تستزنی، با یادگیری مفاهیم اولیهی هر مبحث، عدم برخورد با مفاهیم جدید در طول تستزنی و اتمام تستهای الگویی و مثالهای جزوه، به پایان میرسد.
مرحلهی 2) تستزنی تثبیت
با درصد و بدون زمان: در این مرحله، درصدگیری انجام میشود؛ ولی محدودیت زمانی برای حل تستها اعمال نمیشود؛ زیرا هدف، افزایش دقت (شاید در شروع کار، موجب افزایش زمان تستزنی شود، ولی نگران ان نباشید) و دادن پاسخ صحیح به تستهای بیشتر است؛ بنابراین نباید با ایجاد قید و بند زمان، دچار استرس و بیدقتی شوید.
- حل گروهی تستها:
بهتر است تستها را در گروههای 10 تا 20 تایی انتخاب کنید؛ زیرا اگر کمتر از این تعداد انتخاب کنید، به مهارت کافی تستزنی در جلسهی کنکورهای آزمایشی نخواهید رسید (در این آزمونها ملزم به حل تعداد تست زیاد، به صورت پشت سر هم هستید) و اگر بیشتر از این تعداد انتخاب کنید، ممکن است دو مشکل پیش بیاید: یکی اینکه فرصت یا توان کافی برای تحلیل دقیق پاسخ سؤال در پایان تستزنی نداشته باشید (به خاطر ایجاد خستگی در حین تستزنی زیاد و کمبود و دقت)؛ دوم اینکه میتوانید از تجربهی بهدستآمده از حل گروههای تست قبلی، برای حل تستهای بعدی استفاده کنید که این موضوع موجب افزایش اعتمادبهنفس، خلاقیت و قدرت تستزنی شما خواهد شد.
زدن تستهای بیشتر از هر تست الگویی، شما را با زوایای مختلف طراحی تست از مفاهیم اصلی هر مبحث آشنا میکند و موجب میشود تا شما مهارت کافی در برخورد با چنین تستهایی را داشته باشید.
آرامش شما آرزوی ماست...