درباره این مطلب
ابعاد هوش هیجانی
ابعاد هوش هیجانی
بر اساس دو مدل نظری هوش هیجانی، ابعاد هوش هیجانی را به دو صورت میتوان تعریف کرد که اولی در ارتباط با مدل ترکیبی و توسط گلمن و وری (1999) و دومی در ارتباط با مدل توانایی و توسط سالووی، مایر و کروسو (2002) مطرح شده است. در ادامه، ابعاد هوش هیجانی از هر دو منظر بررسی میشود.
2-6-1- دیدگاه گلمن و وری
گلمن و وري (1999) هوش هيجاني را مشتمل بر چهار بعد دانستند كه دو بعد آن در رابطه با تعامل فرد با خودش (درون فردي) و دو بعد ديگر در رابطه با نحوهی برخورد فرد با ديگران (برون فردی) مي باشد. این ابعاد به شرح زیر هستند:
- خودآگاهي: خودآگاهی یعنی این که فرد هيجانهايي كه احساس ميكند را بشناسد و دليلش را نيز بداند. در واقع، خودآگاهي عبارت است از آگاه بودن از حالت رواني خود و تفكر دربارهی آن. هوش هيجاني با خودآگاهي آغاز ميشود كه ارتباط نزديكي با ارزشها، نقاط قوت و نقاط ضعف افراد دارد و باعث میشود فرد بتواند همزمان از طريق روش مناسب و سازنده احساسات خود را ابراز كند.
- خودمديريتی (خودگرداني): خود مديريتي همان تعادل هيجاني است که به عنوان يك قابليت زيربنايی، در كنترل رفتارهاي هيجاني نقش مهمي دارد. گاهي از خودمديريتي در معناي كنترل احساسات، عواطف و تكانشها ياد میشود که عامل اصلي در پذيرش مسؤوليت اعمال افراد است. مديريت بر احساس خود باعث ميشود فرد در مواجهه با هیجاناتش، با انتخاب منطقي و دلايل كافي رفتاري صحيح در پيش بگيرد.
- آگاهي اجتماعي: آگاهی اجتماعی عبارت است از توانايي همدلي و همدردي با احساسات ديگران و شناخت ديدگاه آنان. همدلی نیازمند ديدن دنيا از دريچهی چشم ديگران و وارد شدن به حريم احساس آنها و درك، شناخت و پاسخ مناسب به هيجانهاي ديگران است.
- مديريت رابطه (مهارتهاي اجتماعي): مدیریت رابطه یعنی توانايي شناخت و همدلي با ديگران، برقراري ارتباط مؤثر، گوش دادن عميق و تشريك مساعي. اين بعد دربرگیرندهی چهار بعد ذكر شده ميباشد و به فرد كمك ميكند كه به طور مثبت و مستمر با ديگران ارتباط برقرار كند (گلمن، 1382).
2-6-2- دیدگاه سالوی، مایر و کروسو
سالووی، مایر و کروسو (2002)، با ساختن مقیاس نوین هوش هیجانی (MECEIT) ابعاد هوش هیجانی را چنین تعیین کردند: دریافت، آسانسازی (تسهیل)، شناخت و مدیریت (مهار).
- دریافت هیجانی: به توانایی بنیادی برای ثبت انگیزشهای هیجانی در خود و دیگران گفته میشود. دریافت هیجانی ریشههای تکاملی دارد و با فرایندهای ارتباطی هیجانی و و همدلی مرتبط است (باک، 1984). در تعریف دیگر، دریافت هیجانی عبارت است از احساس، ادراك، ارزیابي و بيان هيجان كه شامل بازشناسي و وارد كردن اطلاعات كلامي و غيركلامي به سيستم هيجاني مي شود.
- آسانسازی (تسهیل) هیجانی: به فرآیندهایی گفته میشود که بر اساس آن عاطفه، اندیشه را بر پایهی ترتیب آغازش مشکلات و با بهکاراندازی ذخایر حافظهای یگانه، دگرگونسازی در خلقوخو و فرآیندهای اطلاعاتی پنهان آسان میسازد. به بیان دیگر، آسانسازی عبارت است از تسهيل تفكر بااستفاده از هيجان که شامل به كارگيری هيجانها به عنوان بخشي از توانایيهای شناختي مانند خلاقيت و حل مسأله میشود.
- شناخت هیجانی: به فرایندها و ساختارهای حافظهای مربوط به نامگذاری هیجانها اطلاق میشود که مشخص میکنند فرد چگونه معانی و موقعیتهای هیجانی را شناسایی میکند. در واقع شناخت هیجانی شامل درک، فهم و پردازش شناختي هيجانات و معلومات به دست آمده دربارهی احساسات خود و دیگران است.
- مدیریت (مهار) هیجانی: عبارت است از توانایی تنظیم هیجانها در خود و دیگران برای افزایش بالندگی هیجانی و عقلی و رشد و توسعۀ هوش هيجاني (هین، 2007 و مایر، 2001) شخصی که از توانایی مدیریت یا تنظیم هیجانی پرورشیافته برخوردار باشد میتواند هیجانها را تجربه کند و یا مانع تجربهی آنها شود (کار، 2004).
ارسال نظر
تنها اعضای سایت قادر به ارسال نظر برای مطالب هستند. جهت ورود و عضویت در سایت کلیک کنید.
آخرین نظرات کاربران