مطالب و مقالات
روانشناسي كودك
ناخن جویدن
بسیاری از والدین و یا معلمان از ناخن جویدن فرزند و یا دانش آموزشان شکایت دارند. به راستی چرا بعضی از کودکان به این کار مبادرت میورزند و با همه مخالفت ها و منع اطرافیان همچنان به این کار ادامه می دهند؟
5 / 11 / 1394 - ساعت : 13:39
مراحل حافظه
حافظه از نظر مراحل به سه گروه تقسیم می شود:
28 / 10 / 1394 - ساعت : 10:15
درمان اختلال وسواس فکری و عملی در کودکان
همانند سایر اختلالات جهت درمان این اختلال نیز روش های زیادی وجود دارد از جمله روش های درمانی اختلال وسواس فکری و عملی در کودکان می توان به درمان های دارویی، درمان شناختی- رفتاری، خانواده درمانی و رفتار درمانی و یا ترکیبی از این روش ها اشاره کرد.
21 / 10 / 1394 - ساعت : 11:41
حافظه
دومین مهارت عصب روانشناختی با عنوان حافظه شناخته می شود. منظور از حافظه یعنی توانایی به یاد سپاری و به یادآوری اطلاعات. برای حافظه می توان تقسیم بندی های متعددی را استفاده کرد. اما دو نوع از این تقسیم بندی ها در زمینه ی آموزش کاربرد بیشتری دارد.
15 / 10 / 1394 - ساعت : 10:44
عوامل موثر در بروز اختلال وسواس فکری و عملی در کودکان شامل: وراثت، روش های تربیتی والدین، ویژگی های خانوادگی، نابهنجاری کارکرد سیستم عصبی و آشفتگی های خلقی می باشد.
7 / 10 / 1394 - ساعت : 09:9
توجه افراطی به اموری که ارزش یادگیری ندارد. به عبارت دیگر توجه بیش از اندازه به یک موضوع. فرض کنید دانش آموزی از مدرسه به خانه بازگشته است.
2 / 10 / 1394 - ساعت : 08:27
وسواس فكري و عملي در كودكان موجب برانگيختگي در آنان مي شود.كودك وسواسي خود را از درون تحت فشار مي بيند. فشار براي انجام دادن كارها ، براي رسيدن به هدف، براي پيشرفت و موفقيت
23 / 9 / 1394 - ساعت : 6:34
توجه زنجیره ای
توجه زنجیره ای یعنی توانایی توجه به تکالیف و اموری که به صورت مرحله ای ارائه می شود.
16 / 9 / 1394 - ساعت : 18:49
اختلال وسواس فكري و عملي، اختلالي مزمن و ناتوان كننده است كه ميزان شيوع آن 2تا3 درصد مي باشد.
9 / 9 / 1394 - ساعت : 08:8
يكي ديگر از مهارت هاي توجه كه در تحصيل و زندگي كودك از اهميت خاصي برخوردار است جا به جايي توجه مي باشد. اگر بخواهيم به صورت ساده اين توجه را تعريف كنيم مي توان گفت كه انتقال توجه از يك محرك به محرك ديگر.
2 / 9 / 1394 - ساعت : 09:17
درمان اختلال اضطراب جدايي
در مورد كودكاني كه از اضطراب جدايي رنج مي برند، نكات زير را در نظر بگيريد:
25 / 8 / 1394 - ساعت : 09:16
توجه تقسيم شده
اين توجه به اين معناست كه بتوانيم توجه خود را بين دو يا چند محرك تقسيم كنيم. در زندگي لحظاتي وجود دارد كه براي انجام فعاليت خاصي بايد بتوانيم چند محرك را به طور همزمان مدنظر داشته باشيم. به عنوان مثال رانندگي را در نظر بگيريد. در اين هنگام بايد حواس ما به طور همزمان به اينه ها، ماشين هاي جلو، ترمز و ... باشد. اگر فردي نتواند اين مهارت ها را در كنار هم قرار دهد نمي تواند مهارت اصلي كه همان رانندگي است را با موفقيت انجام دهد.
18 / 8 / 1394 - ساعت : 10:6
علایم جسمانی اضطراب شامل سر درد ، دل درد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ است که منجر به نگرانی والدین و در نهایت ماندن کودک در منزل می گردد. هر چه سن کودک کمتر باشد، علایم بیشتری را از خود نشان می دهد.
12 / 8 / 1394 - ساعت : 11:3
توجه انتخابی به معنای توجه به محرک اصلی و عدم توجه به سایر محرک هاست
4 / 8 / 1394 - ساعت : 8:50
اختلال اضطراب جدايي
اين اختلال يكي از شايع ترين اختلال اضطرابي در كودكان و نوجوانان زير 18 سال مي باشد. هسته اصلي و زمينه اي اين اختلال ، اضطراب و نگراني شديدي است كه كودك هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگي خود تجربه مي كند
27 / 7 / 1394 - ساعت : 11:15
اولین توجه به عنوان توجه پایدار شناخته می شود. این توجه با عناوینی مانند گوش به زنگی یا هشیار بودن نیز شناخته می شود.
20 / 7 / 1394 - ساعت : 6:37
از جمله اختلالات دروني سازي شده كودكان، اضطراب مي باشد. اين اختلال از جمله اختلالات شايع در كودكان است كه اغلب با ديگر اختلالاتي همچون افسردگي و يا اختلالات رفتاري همراه است.بنابراين شناخت علل و مداخله بر عوامل اضطراب از ضروريات درمان اين نوع اختلالات است.
13 / 7 / 1394 - ساعت : 8:52
اختلال های دوران کودکی
اختلالات دوران کودکی و نوجوانی به طور عمده به دو دسته اصلی درونی سازی شده وبرونی سازی شده تقسیم می شوند. هر کدام از این گروه ها خود شامال زیر مجموعه هایی است.
30 / 6 / 1394 - ساعت : 9:57
زمانی که صحبت از یادگیری کودکان می¬شود، نیاز است که ابتدا به جای خود یادگیری به مهارت¬های پیش نیاز یادگیری پرداخته شود. زیرا زمانی که کودک بخواهد مطلب یا موضوع جدیدی را یاد بگیرد، باید به ابزارهایی مجهز باشد که از طریق آنها بتواند مطلب مورد نظر را یاد بگیرد
23 / 6 / 1394 - ساعت : 07:14
خیلی از پدر و مادرها فکر میکنند اگر فرزندشان جنب و جوش زیادی داشته و بازیگوش باشد، حتمابیشفعال است...
اختلال کمتوجهی و بیشفعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.
بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمیگیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او میگذارند.
12 / 6 / 1394 - ساعت : 5:31