تحصیلی
25 / 5 / 1395 - ساعت : 14:40
18 / 5 / 1395 - ساعت : 18:18
13 / 5 / 1395 - ساعت : 18:26
10 / 5 / 1395 - ساعت : 3:59
انواع مرور: مرور می‌تواند به 3 شکل زیر صورت پذیرد: 1. مرور از روی جزوه و کتاب:
18 / 11 / 1394 - ساعت : 09:10
چگونه مطالب درسی را مرور کنیم؟ در سال‌های پایه، فاصله‌ی مطالعه تا یادآوری مطالب بسیار کوتاه است، به همین دلیل نیاز و لزوم مرور دروس به درستی لمس نخواهد شد
11 / 11 / 1394 - ساعت : 13:18
اصول مطالعه اثر بخش برای انجام یک مطالعه ی صحیح، رعایت اصول مهمی لازم است. واضح است که در شروع ممکن است رعایت این اصول برای شما دشوار باشد چون به روش مطالعه ی خود عادت کردید اما این تغییر غیر ممکن نیست.
4 / 11 / 1394 - ساعت : 11:53
1- راحت بنشینید. به هنگام تدریس یا یادگیری و یا گوش دادن سخنرانی از نظر جسمانی آمادگی داشته و روی صندلی خود راحت بنشینید.
27 / 10 / 1394 - ساعت : 9:52
راه¬کارهای عملی بهبود اعتماد به نفس تحصیلی 1- در ابتدا برای خودتان اهدافی را انتخاب نمایید که قابل دسترسی بوده و زیاد دور از انتظار نباشند(کمال گرایانه نباشند). 2- این اهداف را به روشنی و سادگی برای خود تعریف نمایید.
20 / 10 / 1394 - ساعت : 13:49
. در حين مطالعه ي درس، مضمون اصلي آن را دريابيد. در اين قسمت درس، بحث به چه موضوعي اشاره دارد؟ چگونه يا در چه مراحلي آن را بيان كرده است؟
13 / 10 / 1394 - ساعت : 09:5
آفت¬های مطالعه 1. کلمه خوانی:کلمه خوانی موجب کاهش سرعت در مطالعه می شود. در کلمه خوانی شما هر بار روی یک کلمه نگاه می کنید. سعی کنید به جای کلمه خوانی عبارت خوانی داشته باشید و مهارت های عبارت خوانی را یاد بگیرید.
6 / 10 / 1394 - ساعت : 8:49
فنون تندخوانی 1. مکث ها و توقف هاي چشمان خود را حين مطالعه سطور كــاهش دهيد. اين همان تمركزهاي لحظه اي برروي حروف و واژه ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر يك از سطرهاي يك مـتـن چشمان خود را بصورت جهشي بسمت جلو حركت مي دهيم اكنون هر ميزان كه ما اين مکث ها و جهش ها را كـاهش دهيـم سـرعـت خـوانــدنمان نيز افزايش مي يابد. تـــعداد اين توقف ها معمولا در افراد كند خوان به 7 بار در هر سـطر مي رسد اما شما ميتوانيد اين تعداد مكث را به 3 بار در هر سطر كاهش دهيد.
29 / 9 / 1394 - ساعت : 11:54
. هوا و نور: کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، کار درستی نیست.
22 / 9 / 1394 - ساعت : 6:32
موانع پیشرفت تحصیلی بعضی از دانش‌آموزان معتقدند در درس‌هایشان به اندازه‌ای که تلاش می‌کنند نتیجه نمی‌گیرند و بسیاری از تلاش‌هایشان برای بهتر شدن وضعیت درسی‌شان بی‌نتیجه می‌ماند. این امر باعث ناامیدی و کم شدن انگیزه آن‌ها می‌شود. برای حل این مشکل باید عواملی که مانع پیشرفت تحصیلی می‌شود را به خوبی شناسایی و برای از بین بردن آن ها تلاش کرد. در این یادداشت به بررسی این عوامل می‌پردازیم:
15 / 9 / 1394 - ساعت : 10:42
موانع پیشرفت تحصیلی بعضی از دانش‌آموزان معتقدند در درس‌هایشان به اندازه‌ای که تلاش می‌کنند نتیجه نمی‌گیرند و بسیاری از تلاش‌هایشان برای بهتر شدن وضعیت درسی‌شان بی‌نتیجه می‌ماند. این امر باعث ناامیدی و کم شدن انگیزه آن‌ها می‌شود. برای حل این مشکل باید عواملی که مانع پیشرفت تحصیلی می‌شود را به خوبی شناسایی و برای از بین بردن آن ها تلاش کرد. در این یادداشت به بررسی این عوامل می‌پردازیم:
8 / 9 / 1394 - ساعت : 08:7
گنجایش حافظه انسان چقدر است؟ آیا می توان این ظرفیت را افزایش داد؟ اصلا حافظه چگونه کار می کند؟
1 / 9 / 1394 - ساعت : 13:2
آشنایی با اندیشه های نوین یادگیری یادگیری خلاق عبارت است از: توانایی یادگیری بیش‌ترین مطالب در کمترین زمان، به خاطرسپاری همیشگی و به خاطر‌آوری راحت و کامل مطالب همراه با خلاقیت
26 / 8 / 1394 - ساعت : 9:42
. خلاصه نویسی درس هاي فرمولی و قاعده دار الف –درس هاي شاخه ي ریاضیات (آمار ، ریاضیات جدید ، جبر و احتمال ، ریاضیات گسسته ، حسابان ،ریاضیات ، حساب دیفرانسیل ، هندسه و هندسه ي تحلیلی ، ( …فیزیک و شیمی ، منطق ، گرامر انگلیسی، قواعد عربی ، دستور زبان فارسی ، و آیین نگارش ، اقتصاد ، آرایه هاي ادبی ، عروض و قافیه در این گروه جاي می گیرند.
17 / 8 / 1394 - ساعت : 7:31
ممکن است که در ابتدا، شما در انجام هر يک از اين روش‌هاي خلاصه‌نويسي ها با مشکل مواجه شويد، اما اگر بخواهيد و اراده کنيد که مطالعه خوبي براي کنکور داشته باشيد، حتماً مي‌توانيد بتدريج، مطالب را به بهترين شکل ممکن خلاصه برداري کنيد. حتماً به خاطر داشته باشيد که يک مطلب، بسته به اهميت و تستي بودن آن، مي‌تواند به همه اشکال يا يک شکل خلاصه‌نويسي شود. در خلاصهنويسي، نکات زير را بايد رعايت کنيد تا در وقت خود صرفه‌جويي کرده و از زحمت خودتان هم بهترين نتيجه را بگيريد:
10 / 8 / 1394 - ساعت : 09:13
براي اينکه خلاصه‌ نويسي کنيد، تنها يک ابزار مجزا لازم دارد و آن هم دفترچه يادداشت است. براي يک خلاصه‌نويسي خوب شما مي‌بايست تمام خلاصه‌هاي يک درس را در يک دفترچه يادداشت کنيد و از خلاصه‌‌نويسي در برگه‌هاي پراکنده و بدون صحافي خودداري نماييد؛ زيرا با گذر زمان، حجم يادداشت‌ها افزايش خواهد يافت و ترتيب آنها به هم خواهد خورد و يافتن و مرتب کردن آنها زمان و انرژي زيادي مي‌طلبد و کاري خسته کننده است. خلاصه ‌نويسي، شامل فنون مختلف يادداشت ‌برداري، حاشيه نويسي، خط کشي زير جملات، دسته‌‌بندي و علامت‌گذاري مي‌شود که بسته به شرايط و نوع مطالعه مي‌تواند مختلف بوده و حتي براي يک درس، موارد متعددي را شامل شود.
3 / 8 / 1394 - ساعت : 7:32
یکی از کارهایی که در حین مطالعه باید انجام داد یادداشت‌برداری است. یادداشت‌برداری کاری مهم، جدی و مفید است که با اندیشیدن و فکر کردن همراه است. اگر این کار با دقت انجام شود دیگر نیازی به «تکرار» نیست؛ زیرا در یک مطالعه‌ی فعال و پویا کم‌تر چیزی می‌تواند به اندازه‌ی قلمی که در دست دارید ذهن شما را درگیر و متمرکز کند. یادداشت‌های خوب می‌تواند در فهم مطالب و به خاطر سپردن، تأثیر خاصی بگذارد. آن‌چه باید در یادداشت‌برداری در نظر گرفته شود آن است که باید فقط نکته‌ها و واقعیت‌های اصلی و اساسی را یادداشت کرد و از ثبت تمام نکته‌ها و مطالب دوری کرد؛ یعنی هنگام مرور و مطالعه‌ی مجدد، هر یادداشت باید فقط اشاره‌ای باشد که بتواند نکات مهم و ضروری را به خاطر آورد. البته کسانی که قصد یادداشت‌برداری دارند، چون غالباً تمام حواسشان روی نکات اصلی و اساسی متمرکز است و سعی دارند بهترین و اصلی‌ترین معانی و مضامین را به خاطر بسپارند، فهم مطالب برای‌شان آسان‌تر خواهد شد.
29 / 7 / 1394 - ساعت : 07:6
گوش دادن ابزار و یک اصل مهم در یادگیری و بخش جدایی ناپذیر برنامه ی آموزش مهارت های زبانی است. تقویت گفتار مستلزم گوش دادن است. نوشتن کلمات به طور صحیح، لازمه ی تلفظ صحیح است. به همان اندازه که درک خوانده ها مهم است، درک شنیده ها نیز اهمیت دارد و از طرفی یک منبع مهم کسب اطلاعات، گوش دادن است. گوش دادن بیش از 50% از وقت کلاس، یعنی نیمی از فرصت های آموزشی را در بر می گیرد .
5 / 7 / 1394 - ساعت : 11:59
یکی از پرکاربردترین محورها در درس جغرافی، آشنایی با ویژگی های شهرها، کشورها و قاره های مختلف است؛ ویژگی هایی چون محل آن ها روی نقشه، مهم ترین محصولات، مرکز، دین و زبان، شهرها و کشورهای واقع در آن و... با همه ی اهمیتی که دارند معمولاً برای دانش آموزان دردسرساز هستند. زیرا حفظ کردن این همه اطلاعات مشابه، به آسانی ممکن نیست. اما اگر این ویژگی ها در طی بازی تکرار و تمرین شوند چه طور؟
29 / 6 / 1394 - ساعت : 6:51
این روزها افکار خیلی ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است ؛ اما نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید، سخت نیست؛ فقط کمی دقت میخواهد؛
22 / 6 / 1394 - ساعت : 07:8
" دلم شور مي زنه، هيچي نخوندم، هيچي بلد نيستم، فکر نمي کنم برسم همه کتاب رو بخونم و ... اين ها حرف¬هايي است که بارها شنیده ایم." با فرا رسیدن ایام امتحانات، دلهره دانش آموزان هم شروع می شود. آنان در هر سن و سالی که باشند بازهم چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن شان شکل می گیرد دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند. گروهی از دانش آموزان عصبانی، افسرده، پریشان، ناراحت و مضطرب می شوند و گروهی دیگر، چنان آشفته و نگران می شوند که پاسخ سوالات ساده را هم از یاد می برند.
15 / 6 / 1394 - ساعت : 6:47
همه ی فعالیت های انسان برای توفیق، نیازمند تمرکز است. اما از این سلسله فعالیت ها، مطالعه مهم ترین فعالیتی است که تمرکز در آن نقش اساسی و محوری دارد. خود شما بارها متوجه شده اید، پس از مدتی که از مطالعه تان گذشت چشمانتان روی کلمات و خطوط می دود بی آنکه حواستان به آن باشد و همین طور شاید چند خط و یا چند صفحه را دنبال کنید و یکباره متوجه شوید حرکت چشمانتان صرفا از روی غریزه و عادت بوده، فورا به عقب برمی گردید و شروع به خواندن دوباره می کنید، اما کمی جلوتر مشکل تکرار می شود. این موضوع شما را خسته و کسل می کند، وقت زیادی را از شما می گیرد و کم کم شوق به مطالعه در شما کم می شود. گاهی اوقات هم به کلمه ای از کتاب خیره می شوید و در افکار خود غوطه می خورید. پیش از هر چیز مطمئن باشید که این تنها مشکل و مسئله ی شما نیست و بسیاری افرادی که به نوعی با مطالعه و کتاب سروکار دارند از این موضوع در رنجند.
31 / 5 / 1394 - ساعت : 13:37
بچه¬ها بیش از هر چیز از طریق بازی یاد می¬گیرند. آن¬ها ساعت¬ها بازی می¬کنند، بدون آن¬که احساس خستگی کنند. وقتی بچه¬ها وارد مدرسه می¬شوند به طور معمول از آن¬ها انتظار داریم تا حد زیادی بازی را کنار بگذارند و بیش از هر چیز با کتاب¬های درسی-شان سرگرم شوند. ما ترجیح می¬دهیم بچه¬هایی داشته باشیم که چیزهای زیادی می¬دانند و کم¬تر به قدرت بازی¬ها به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری آن¬ها توجه می¬کنیم. این در حالی است که به راحتی می¬توان با ترکیب بازی و دانش، یادگیری را برای بچه¬ها تبدیل به امری هیجان¬برانگیز، محرک، جذاب و دوست¬داشتنی کرد. ما می¬توانیم مطالب درس¬های مختلف را از فارسی و علوم اجتماعی گرفته تا ریاضی و زبان¬های خارجه از طریق بازی به راحتی به بچه¬ها یاد دهیم
18 / 5 / 1394 - ساعت : 11:57
گمشده ای به نام انگیزه و علاقه فرق نمی‌كند در چه سن و سالی باشی، وقتی صدای قدم‌های پاییز در كوچه‌ها طنین‌ می‌اندازد، بی‌اختیار خاطرات شیرین روزهای مدرسه و شیطنت‌های پشت میز و نیمكت در ذهن یادآور می‌شود. این روزها برای بعضی شیرین و برای برخی دلهره آور است؛ چون با پایان شهریورماه و نزدیک شدن فصل هزار رنگ، دانش‌آموزانی هستند كه هنوز دوست ندارند پاییز از راه برسد! آن‌ها علاقه‌ای نسبت به رفتن مدرسه ندارند و لحظه لحظه‌های روزهای پایانی تابستان را با بی‌میلی می‌گذرانند! و دیگرانی هم هستند که برای رسیدن پاییز لحظه شماری می کنند و روزهاي پایانی تابستان را با شوق شروع مدرسه و برگشتن به کلاس درس سپری می کنند.
7 / 5 / 1394 - ساعت : 13:22